5 najlepszych książek o szyciu


Książek, które w teorii mają nam pomóc nauczyć się szyć, jest całe mnóstwo. Chcecie wiedzieć, które mogą być warte wydania pieniędzy? Przez moje ręce przeszło sporo i oto moje subiektywne zestawienie tych najbardziej użytecznych, które leżą pod ręką i często służą w przypadku wątpliwości. Mam nadzieję, że Wam się przyda. Podzielcie się też swoimi typami - do jakich pozycji regularnie wracacie? I które książki najwięcej wniosły do Waszej przygody krawieckiej?

1. "ŚCIEGI KRAWIECKIE" Lorna Knight



Bardzo niepozorna pozycja, która jest fantastycznym źródłem wiedzy. Oprócz zestawienia bardziej i mniej znanych ściegów zarówno maszynowych jak i ręcznych (razem z wyjaśnieniem, kiedy używać i jak wykonać), mamy tu także techniki krawieckie, narzędzia oraz przewodnik po tkaninach. Wszystko jest opisane w bardzo prosty i przejrzysty sposób, a wydanie jest cieszące oko. Ja ją traktuję jak taką kieszonkową encyklopedię,





2. "PATTERNMAKING FOR FASHION DESIGN" Helen Joseph Armstrong



Najlepsza z najlepszych książek! Jest to niesamowite kompendium wiedzy w zakresie kontrukcji odzieży (damskiej, męskiej i dziecięcej), manipulacji wykrojem oraz inspiracji w zakresie wszelkich fasonów. Dowiemy się z niej, jak stworzyć konstrukcje podstawowe na podstawie wymiarów, a potem jak jest dostosowywać i tworzyć różne rodzaje bluzek, spodni, żakietów, sukienek, itp, itd. Ja mam już na swoim koncie wykroje podstawowe dla Hani (z których już wyrosła) i przyznaję, że bardzo przyjemnie się je robi. Ciągle szukam motywacji, żeby stworzyć je dla siebie - ale póki co poległam na mierzeniu sylwetki. To znaczy mój mąż poległ i zasugerował znalezienie kogoś bardziej kompetentnego. W każdym razie książka to OGROMNA dawka wiedzy. Chyba muszę sobie zrobić wyzwanie i bardziej wziąć ją na warsztat, żeby stworzyć jeszcze fajniejsze rzeczy. Bo ostatnio wykroje z gazet zdecydowanie mnie rozleniwiły... :)
Ale żeby nie było tak słodko - wydanie, które posiadam ma bardzo brzydką okładkę. Do tego książka jest tylko po angielsku i jest baaaaaardzo droga. Mój egzemplarz dostałam w prezencie i mąż ją zamawiał przez amazon.co.uk (widuję ją czasem na allegro, ale to jest cena z UK z marżą). Aha, wszystkie miary są tu podawane w calach, więc dla nieobytych, jest to pewne utrudnienie (na przykład dla mnie).



3. "SZYCIE JEST ŁATWE" Burda



To w zasadzie nie książka, ale coś na kształt gazety. Za to powstała na podstawie niesamowicie popularnej książki, którą Burda wydała "100 lat temu" (pod tym samym tytułem), i o którą ludzie na allegro się zabijali. W czterech wydaniach mamy całkiem niezły podręcznik dotyczący szycia - wiele o technikach szycia i wykańczania odzieży, dostosowywaniu wykrojów do sylwetki czy wyborze materiałów. A wszystko wytłumaczone czytelnie na obrazkach.
Czego tu nie ma? Nie ma za wiele o samodzielnej konstrukcji - zdecydowanie jest to przewidziane dla szyjących z gotowych wykrojów. Chociaż nie traktuję tego jako wadę. Za to wadą jest to, że są to 4 osobne gazety. To oznacza, że nie ma jednego całościowego spisu treści, więc szukając czegoś konkretnego często trzeba przejrzeć (w najgorszym razie) wszystkie cztery. Do tego boję się, że to wydanie z czasem się bardziej zniszczy, niż książkowe mogłoby.



4. "PROSTE I MODNE SZYCIE" Connie Amaden-Crawford (Łucznik)



Książka ta jest w tym zestawieniu, bo mam ją dużo dłużej niż "Szycie jest łatwe" Burdy i, co za tym idzie, mamy swoją długą wspólną historię. Ale jak dla mnie są one swoimi zamiennikami - więc jak macie jedno, to bez drugiego się obejdziecie. Jest to niekwestionowany zwycięzca w kategorii "Najbrzydsza książka o szyciu" - serio, wygląda jak sklejone na kształt książki ksero czegoś. Ale... często do niej wracam, jak nie wiem, jak coś uszyć. Mamy tutaj (oprócz podstawowych wiadomości o maszynach do szycia, czy wykrojach) dokładne krok po kroku, jak się szyje różne części garderoby. I tak, jak czuję się zagubiona przy opisach w gazetach z wykrojami, sięgam tutaj i szyję zgodnie z kolejnością podaną w książce. To z niej nauczyłam się wszywać podszewki do żakietów i kurtek tak, żeby zminimalizować szycie ręczne. Naprawdę fajna pozycja.


5. "MODELOWANIE FORM ODZIEŻY DAMSKIEJ" E. Stark, B. Tymolewska



Oto podręcznik ze szkół krawieckich o konstrukcji odzieży damskiej. Książka ma za zadanie wyjaśnić nam, jak skonstruować formy podstawowe na podstawie wymiarów, a następnie jak je modyfikować, aby otrzymać wykroje na to, co chcemy. W porównaniu do "Patternmaking for fashion design" jest to dużo bardziej uproszczone. Nie ma tu wszelkich możliwych rodzajów rękawów czy dekoltów, ale same bardzo podstawowe. Natomiast przy odrobinie inteligencji jesteśmy w stanie to sobie wydedukować :) Niestety, jak to z podręcznikami do szkół bywa, opisy konstrukcji wymagają kilku informacji, które zapewne można dostać od nauczyciela. Ale jestem pewna, że przy utknięciu, otrzymamy pomoc na forach krawieckich wszelkiej maści od mądrych koleżanek.





W czy Wy spotkaliście się z tymi książkami? Co o nich sądzicie? Czy możecie polecić coś innego? Może korzystaliście z jakichś nowszych pozycji (których ostatnio na rynku trochę się pojawiło)? Bo ja dawno szyciowych książek nie kupowałam - to, co przeglądałam pobieżnie nie skradło mojego serca i jakoś mam przeczucie, że i tak mam tyle, ile potrzebuję. Ale może jest jeszcze coś...

Z bardzo dobrych książek mam jeszcze "Encyklopedię materiałów odzieżowych" i uważam, że jest genialna, ale nie korzystam z niej zbyt często, bo w sklepach internetowych materiały i tak są nazywane ... losowo?
NewerStories OlderStories Home